Hjem arrow Artikler - Innhold arrow Pressemeldinger arrow Velferdskontrakter - ikke for alle sosialhjelpmottakere?

Takk for hjelpen

Netbox
Velferdskontrakter - ikke for alle sosialhjelpmottakere? PDF Skriv ut E-post
Thursday 26. October 2006

Pressemelding fra Foreningen Fattignorge

Publisert 226.10.06

48 000 mennesker har en så lav trygdeytelse at staten gjør dem til ufrivillige  sosialhjelpmottakere. Det er omtrent like mange som i en by på størrelse med   Sandnes.
De nye velferdskontraktene bygger på arbeidslinjen. Får vi et klasseskille  mellom sosialhjelpmottakerne som får en velferdskontrakt og de som ikke får?

Velferdskontraktene som er på trappene ser ut til å være konstruert utelukkende for de sosialhjelpmottakerne som er friske nok til å komme i lønnet arbeide. De har ingen kontrakt med det offentlige.  De 48 000 menneskene som staten gjør til sosialhjelpmottakere fordi trygden er for lav blir aldri nevnt. Heller ikke av Bjarne Håkon Hanssen. Dette er den glemte gruppen. Vi minnes at Bjarne Håkon Hanssen uttalte at han skulle være nådeløs mot den som ikke ville inngå en velferdskontrakt.  Dette er i seg selv slemt nok, men hvor nådeløs vil han være mot den han ikke gir anledning til å inngå en velferdskontrakt? Skal de fortsatt bare få de laveste sosialsatsene og håpe på at en trygdeøkning en gang i fremtiden vil gi dem et bedre liv? Dette må vi få et svar på.

-Dette virker som ansvarsfraskrivelse satt i system sier daglig leder i Foreningen Fattignorge, Georg Rønning.

Svært mange i denne gruppen hadde store forventninger til de rødgrønnes løfter om å avskaffe fattigdommen. De føler seg lurt. Med dagens politikk ser det ut til at det ikke er vilje til å gi de som allerede er utredet og gitt en alt for lav trygdeytelse det løftet det har ventet på så lenge. De hadde håpet på et bedre økonomisk og sosialt liv. Men de rødgrønne skuffer igjen. 48 000 medmennesker kan åpenbart bare håpe på at de ikke får det verre. I et land der det snakkes høyt om velferd for alle. Men ikke i praksis, de svakeste er ikke inkludert i begrepet "alle".

Om det er slik at den som inngår en velferdskontrakt får en bedre økonomi enn med  dagens sosialhjelp vil det som kalles tidenes velferdsreform skape et betydelig klasseskille blant de som mottar sosialhjelp. Gruppen vil bli delt i et A lag og et B lag. Eller mer beskrivende, et Arbeidslag og et Bunnlag.

Arbeidslaget har på en eller annen måte falt utenfor, men har sin arbeidsevne i behold og da henger regjeringen og Bjarne Håkon Hanssen ut en gulrot.  En velferdskontrakt som skal gi dem mer penger og gjøre dem i stand til å betale skatt og yte noe til fellesskapets beste. Kort sagt gi dem en ny start i livet. Dette er selvsagt svært positivt for de som får inngå en slik kontrakt.

Bunnlaget består av mennesker som av sykdom, funksjonshemninger eller andre årsaker står utenfor arbeidsmarkedet og har inngått en kontrakt med trygdeetaten, eller det nye NAV kontoret.  De er allerede utredet. Dette er en svært sammensatt gruppe med fellestrekket mye psykisk eller fysisk sykdom. Får ikke denne gruppen inngå en velferdskontrakt som gir dem et bedre liv har Bjarne Håkon Hanssens trusler om de skal få så de overlever men kan ikke forvente mer blitt mer enn trusler, det er en realitet.  Denne gruppen må nok forvente å leve på sosialsatser omtrent som i dag og må sitte å se på at regjeringen innfører ekstra økonomiske sanksjoner mot dem som er syke.

Den eneste trøsten denne gruppen har er at de skal være takknemlige for at Norge er et av verdens beste land å bo i. For de fleste. Men Norge er også et land der man ikke har tilstrekkelig politisk vilje, moral eller medmenneskelighet til la de svakeste gruppene få oppleve noe av den velstandutviklingen vi ser ellers i samfunnet, og som vi skryter så hemningsløst av.

-Politikere, ta ansvar og vis vilje. Ikke om en uke på fredag, men i dag sier Georg Rønning.

Kontakt : Georg Rønning. Telefon 63993020 eller 99396666  Web: http://www.fattignorge.no

< Forrige   Neste >

Vil du hjelpe oss?

Vi er avhengig av frivillige bidrag for å kunne drive foreningen. Vil du hjelpe oss?
Les mer her

Forslag til undertekst

På vei til kemneren?

Hva mener du ?

Er NAV en del av fattigdomsproblemet?

Eksterne lenker: Page: /innhold/pressemeldinger/velferdskontrakter-ikke-for-alle-sosialhjelpmottakere/ :